Ga jij verhuizen met je bedrijf en wil je qua inrichting een frisse start maken? Of ga je voor het eerst een kantoor openen en moet je deze nog inrichten? Het inrichten van een kantoor vraagt om net wat andere punten dan waar je bij de inrichting van een woning op let. Het is belangrijk dat je deze punten volgt om ervoor te zorgen dat jij en je werknemers optimaal kunnen werken in het nieuwe kantoor. In dit artikel neem ik je mee in de verschillende aandachtspunten. 

De algehele indeling

Denk allereerst na over de algehele indeling van de ruimte. Overweeg de behoeften van je team en bepaal welke afdelingen of teams dicht bij elkaar moeten zitten voor een efficiënte samenwerking. Zorg dat er voldoende ruimte is voor ieder team om bij elkaar te zitten, maar hou ook rekening met medewerkers die mogelijk behoefte hebben aan individuele werkplekken. Hiervoor zou je in het nieuwe kantoor eventueel een afgezonderde ruimte kunnen regelen.

Denk ook aan gemeenschappelijke ruimtes zoals vergaderzalen, een keuken of een ontspanningsruimte, deze mogen niet ontbreken in je nieuwe kantoor. Daarnaast zul je misschien ruimte nodig hebben voor eventuele opslag van producten die je verkoopt of heb je misschien zelfs een heel magazijn nodig. Ook is het handig om een opslagplek te hebben voor producten die je op kantoor gebruikt. Denk hierbij aan notitieblokken, blikjes drinken, kantoor snacks en pennen. 

Ergonomische en goedwerkende werkplekken

Goedwerkende, ergonomische werkplekken zijn erg belangrijk voor de productiviteit op de werkvloer. Als werkgever ben je verplicht je werknemers te voorzien van een goede werkplek. Dit zal dan ook één van de belangrijkste punten zijn wanneer je bezig bent met het inrichten van je nieuwe kantoor. Zorg ervoor dat het kantoor ergonomisch verantwoord is om het comfort en de gezondheid van medewerkers te bevorderen. Investeer in ergonomische stoelen, verstelbare bureaus en goede verlichting. Bekijk hier een ruim assortiment aan kantoormeubilair dat voldoet aan de ergonomische eisen. Denk naast meubilair ook na over de ergonomie terwijl je de werkplekken voorziet van computer schermen, toetsenborden en muizen. 

Zorg daarnaast voor een betrouwbare internetverbinding en zorg dat er voldoende stopcontacten en netwerkaansluitingen zijn in de kantoorruimte. Denk ook aan audiovisuele apparatuur voor vergaderingen en presentaties, en eventuele andere technologische behoeften van je team.

Beperking van geluidsoverlast

In een kantoortuin waar niks aan de akoestiek is gedaan kan het al snel één groot kippenhok worden. Besteed daarom extra aandacht aan geluidsisolatie om een rustige en productieve werkomgeving te creëren. Gebruik materialen die geluid absorberen, zoals tapijten, gordijnen of akoestische panelen, om echo’s en omgevingsgeluid te verminderen. Weet je van je team dat ze een rustige omgeving nodig hebben om in te werken? Zorg dan voor kleinere afgesloten kantoren, zodat je medewerkers niet allemaal bij elkaar zitten. 

Verlichting en verwarming

Licht en een aangename temperatuur zijn een basisbehoefte van de mens en zijn ook erg belangrijk voor een goede productiviteit en een fijne sfeer op de werkvloer. Voldoende natuurlijk licht in de ruimte kan de stemming, productiviteit en het welzijn van je medewerkers aanzienlijk verbeteren. Combineer natuurlijk licht met geschikte kunstmatige verlichting om ervoor te zorgen dat alle werkplekken goed verlicht zijn. Daarnaast is het goed om rekening te houden met de temperatuur van het kantoor. Goede ventilatie en een temperatuurregeling is noodzakelijk om je medewerkers te voorzien van een fijne werkplek. Denk daarom aan airco’s die zowel kunnen koelen als verwarmen en zorg ervoor dat er op iedere werkplek toegang is tot een raam dat geopend kan worden.

De huisstijl van je bedrijf

Als laatste wil je in je nieuwe kantoor misschien rekening houden met de huisstijl van je bedrijf. Door de kleuren en de algehele inrichting aan te passen op de huisstijl van je bedrijf kun je een eenheid creëren en voelen mensen sneller een connectie met je bedrijf. Komen er bijvoorbeeld vaak klanten of partners op kantoor? Dan is het doortrekken van je huisstijl een goede manier om hen meteen een warm welkom te heten.

Over de auteur

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.